Friday, 7 March 2014

rambut sama hitam tapi hati lain-lain

nak burukkan nama orang je tahu..


tu la contoh manusia yang busuk hati.. 

bukan nak mengata, bukan nak menghina..
jauh sekali mengeji..
bukan nak menjatuhkan sesiapa..
bukan juga nak mengutuk si empunya diri..
tp hanya sekadar luahan rasa seandainya ada insan yang mengerti..


kadang2 apa yang sebenarnya terjadi terselindung di sebalik penipuan..

tertanya2 ape yang aku maksudkan?
hmm sebenarnya aku sakit hati kat sorang nie
sesuka hati dia pergunakan nama aku supaya nampak yang buruk tu sume aku
yang baik sume dia kat mata orang lain
ape? kaki hitam berkarat boleh sorok dalam kasut, cik kak
tapi kalau hati tu dah hitam?
mana nak sorok?


bukanlah bermaksud aku benci si empunya diri yang dimaksudkan tu

bukan jgk bermakna aku x boleh nak se'kepala' dengan dia..
tp biasalah.. manusia.. mana ada manusia sempurna
aku pun insan biasa tp sekurang2nya aku tahu nk beza mana satu buruk dan mana satu baik
bukannya nak hentam yang buruk tu atas kepala orang lain
and yang baik tu kau makan sorang2..
semua insan x sempurna..
tp iman dan amal yang mendidik kita ke arah yang lebih baik
ke arah kesempurnaan
kalau awak tu sembahyang entah ke mana
konon2 ABC la, kena berpantang la ape la
puasa pun entahkan puasa entahkan tidak..
cik kak.. orang tengah nazak pun sembahyang tau
ape lagi awak yang sihat tubuh badan
hmm.. nak ditegur takut dicakap kurang ajar
xpandai hormat orang tua
tp itulah.. hmmm solat tu kan tiang agama
aku rasa mungkin sbb tu lah dia sendiri dah x stable
kepala hotak dia entah ke mana


sibuk mengata orang lain, kain sendiri terselak pun masih x sedar

sibuk burukkan nama orang lain, nama sendiri terpalit sama pun x heran
sibuk mengumpat si polan dan si polan, diri sendiri bukan sempurna pun
sibuk gunakan nama aku utk luahan hati sendiri kat orang lain
konon2 aku lah yang kata sume tu
padahal dia yang beria-ia pada mulanya
knape bila orang lain persoalkan isu ini, nama aku yang naik?
nie lah yang terjadi bila mulut awak tu sama busuk je dengan tong sampah
dasar busuk hati. 


aku malas nak story panjang2 pasal si dia yang tak sedar diri tu

biarlah dia dengan caranya
yang suka menyalahkan orang lain atas kesilapan dia sendiri
yang suka buka aib orang lain tanpa sedar yang aib dia sendiri dah lama tbuka
semoga dia diberikan hidayah olehNya..
InsyaAllah.. Amiin.. :)



p/s : biar kurang rupa, jangan kurang adab, biar kurang harta, jangan kurang ibadah, biar kurang famous, jangan kurang ajar.. Karma? no, in Islam we have Kifarah. what you give, you'll get it back. either it is in a good way or vice versa. Allah is fair, you know? :)